حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: قصه غدیر را می‌دانید. من هم به مناسبت غدیر هر سال حرف‌هایی زده‌ام. دلیل نیاز به امام، همان دلیل نیاز به پیغمبر است. خداوند پیغمبرش را فرستاد، آنجایی که عقل ما نمی‌رسد می‌گوید: راه این است، چاه این است.


1 - پیامبر و امام، مظهر رحمت الهی: قرآن راجع به پیغمبر می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ» (انبیاء/107)؛ تو برای همه عالم رحمت هستی. اگر بشر به‌خاطر پشیمانی و نارسایی علم و عقل نیاز به حجت خدا دارد، فرق نمی‌کند. آن نیازی که آنها دارند، ما هم داریم.

اتفاقاً مردم این زمان نیازشان بیشتر است. چه جنایتی قدیم می‌شده که الآن نمی‌شود؟ دختر را زنده در گور می‌کردند. حالا با وسایل مدرن سقط جنین می‌کنند و دختر و پسر را با هم در گور می‌کنند. قرآن می‌گوید: «الْجاهِلِیَّه الْأُولی» (احزاب/33)؛ پیداست که جاهلیت دوم هم هست. اگر زمان ما هم اسمش را جاهلیت بگذاریم طوری نیست.

2 - جانشینی هارون در دوره غیبت حضرت موسی: با رفتن پیغمبر وحی قطع می‌شود، اما باید حجت خدا باشد. حضرت موسی می‌خواست کوه طور برود، جانشین تعیین کرد. به هارون گفت: «اخْلُفْنی فی قَوْمی» (اعراف/142)؛ چطور موسی وقتی می‌خواهد چند روز از مردم جدا شود جانشین تعیین می‌کند. آن وقت پیغمبر می‌خواهد از دنیا برود، جانشین تعیین نکند. شما چطور قبول می‌کنید که ابو‌بکر وقتی می‌خواست از دنیا برود، جانشین تعیین کرد، گفت: من می‌روم بعد از من عمر. چطور ابو‌بکر دلش به حال امت سوخت. پیغمبر دلش به حال مردم نسوخت؟

3 - امام خلیفه خداوند در زمین: جانشین را هم باید خدا تعیین کند: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما» (بقره/124)؛ امام رئیس‌جمهور نیست که ما به او رأی بدهیم. امام یعنی جانشین خدا، خلیفه خدا را باید خدا تعیین کند.امام باید معصوم باشد. بوعلی سینا می‌گوید: عصمت یک حالت درونی است، جز خدا کسی از آن خبر ندارد.

4 - نام دوازده امام در روایات رسول خدا: شیعه و سنی همه این حدیث را قبول دارند که پیغمبر فرمود: بعد از من خلفای اثنی‌عشر، 12نفر هستند. نزد ما 12 تا معلوم است. خدا آیت‌الله صافی را حفظ کند. کتابی نوشته «جلاء البصر فی اثبات الائمه اثنی عشر» یک کتاب پر از روایات از شیعه و سنی که اسم امام‌ها تعیین شده است. اوله علیُ و آخره مهدیُ! ولی آقایانی که دوازده امام را قبول ندارند، ماندند که 12 تا را چه کنند؟ چون در کتاب‌هایشان آمده است. اثنی عشر، خلفا بعد از من 12 تا هستند. هرکاری می‌کنند 12 تا جور نمی‌شود.

5 - روز اکمال دین و اتمام نعمت: یک آیه‌ای داریم: «الْیَوْمَ» امروز، «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ» (مائده/3)، یعنی دینتان را کامل کردم. «الْیَوْمَ یَئِسَ» امروز کفار، «یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا» امروز کفار مأیوس شدند. «وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی»، «أَتْمَمْتُ» یعنی نعمت خودم را بر شما تمام کردم. «وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» امروز من از شما راضی هستم. این روز چه روزی است؟ امروز که علی در غدیر خم معرفی شد، کفار مأیوس شدند، برای اینکه کفار خسته شده بودند.

با متلک و تهمت پیغمبر را نشکستند. به پیغمبر گفتند: شاعر، کاهن، ساحر. در جنگ‌ها هم پیغمبر را نشکستند. روزبه‌روز صدای اسلام پخش می‌شد. آخرش گفتند: پسر ندارد. دختر را هم در زمان جاهلیت جزء آدم به حساب نمی آورند. می‌میرد تمام می‌شود. تا دیدند در غدیر خم علی را معرفی کرد، گفتند: پسر هم داشت بهتر از علی نبود. دین کامل شد، چون بهترین ماشین، بدون راننده کامل نیست. مکتب باید رهبر داشته باشد.

کد خبر 236272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز